Follower Links

Tuesday 21 October 2014

Santau: Di mana kesilapan perawat Islam.

“Malam rabu kena pergi minggu ini kena pergi la ke Darul xxx untuk berubat dan keluarkan santau”.

Ini adalah dialog yang sangat saya hafal, jawapan dari kawan saya sewaktu tahun kedua saya di Universiti ketika saya tahu beliau terkena sihir santau. Allah, waktu tu saya ingat santau adalah penyakit paling sukar untuk pulih. Waktu itu saya tidak pandai apa-apa, belum dianugerahkan rahmat Yang Maha Esa untuk mengubati manusia seperti ini. Hanya mampu mendengar dan meminta bersabar setiap kali saya menemui sahabat saya ini yang disihir oleh manusia menggunakan santau. Dan beliau sama sekali tidak mengetahui siapakah yang menyantaunya.

Sepanjang saya terlibat dalam dunia rawatan, saya cuba melakukan ujikaji dan buat sedikit research mengenai santau. Penemuan dari hasil pengalaman berubat menemukan jawapan berbeza berbanding dengan apa yang saya dengar selama ini. Apa yang saya tulis ini adalah synopsis yang menjurus kepada konklusi, dan terdapatnya kesilapan dalam dunia rawatan Islam.

Sebelum membincangkan apa sebenarnya yang menjadi contradict dalam dunia rawatan Islam, elok saya establish satu definasi mudah untuk menjelaskan apa sebenarnya santau dan perbezaannya dengan sihir. Sebelum saya menjelaskan santau, anda perlu faham bahawa santau adalah sebahagian dari sihir, manakala tidak semua sihir adalah santau.

Santau adalah sihir yang dilakukan kepada target tertentu yang bersamanya dikirim barang fizikal seperti serbuk, kaca, debu, darah dan sebagainya. Sihir adalah bersifat ghaib, namun apabila bersamanya barangan fizikal maka ia bertukar dari ghaib kepada nyata dan dinamakan ia santau. Kesan santau mudah sekali dilihat seperti batuk berdarah, kulit berkudis, muka berjerawat pelik, perut membunyit atau membusung, barah, kanser dan paling teruk sehingga pesakit koma Biasanya santau dikirim melalui perantaraan merangkap posmen halus atau ghaib iaitu jin.Ada satu persoalan yang sentiasa bermain di benak hati saya.

Benarkan santau ini beranak pinak atau bertambah-tambah? 

Jika tidak, kenapa sering kali sewaktu santau dibuang oleh para perawat tetapi ia masih lagi ada. Malah akan lebih banyak apabila tidak dikeluarkan dalam tempoh masa yang lama.

Soalan ini membuatkan saya melakukan ujikaji kepada pesakit-pesakit yang pernah saya tolong, dan hasilnya subhanallah. Maha suci Allah dari sebarang kekurangan, santau dan kesannya hilang sebaik sahaja selesai dirawat. Situasi ini membuat saya tertanya, di mana kesilapan para perawat selama ini yang membantu mengubati santau.

Izinkan saya membuat satu analogi, pernahkah anda melihat seerkor kumbang yang membuat lubang di dinding kayu rumah anda? Setiap hari anda akan melihat serbuk dan habuk kayu yang dikeluarkan oleh si kumbang dari lubang atau rumahnya, maka setiap hari itulah anda akan terus membersihkan serbuk dan habuk kayu tersebut selagi mana kumbang masih enak di dalam lubangnya. Sekarang, kita kembali kepada konsep santau. Rupanya, yang dilakukan oleh kebanyakan perawat Islam selama ini adalah mereka terlalu sibuk melihat kepada serbuk kayu yang dikeluarkan, sehingga terlupa di dalamnya ada kumbang. Jika habuk kayu dirujuk sebagai barangan fizikal santau, maka kumbang itu adalah jin pembawa.

Di sini ada dua kemungkinan kepada pesakit apabila berhadapan dengan santau, pertama penyerangnya adalah penyerang upahan aka bomoh bagi pihak ketiga. Maka beliau berkemungkinan hanya diserang sekali dua sahaja, biasa la kan bomoh pun served service based on payment. No money, no service la kan. Situasi kedua, penyerangnya adalah bomoh itu sendiri bagi pihak dirinya atau orang yang mempunyai ilmu dalam dunia sihir. Di sini pesakit akan diserang bertalu-talu, sehingga mengakibatkan kematian. Namun, situasi kedua amat jarang berlaku. Kebanyakan pesakit hanya diserang oleh bomoh bagi pihak ketiga, dan serangan hanya bersifat temporary atau one shot attack.

Akan TETAPI, one shot attack sudah cukup membuat pesakit merana sepanjang hidupnya jika beliau tidak pergi berubat atau berubat tetapi tidak membuang kumbang di dalam badannya. Inilah jawapan  mengapa santau dikatakan sukar untuk dirawat, dan ia menjadi NIGHTMARE kepada pesakit yang diserang santau. 

Lalu persoalan kedua bagaimana untuk mengubati santau secara menyeluruh?

Jawapan simple ini tidak semudah yang disangka. Anda perlu menangkap jin santau tersebut, samada paksa atau minta mereka buang kembali segala barang fizikal yang dibawa, yang pernah dibuang ke dalam tubuh pesakit, ikatan-ikatan yang disimpul oleh tuan si jin tersebut dan cuci kembali seluruh tubuh pesakit. Buat sehingga anda periksa kembali dan ia benar-benar tiada. Dan jin-jin tersebut, jangan sekali di hantar pulang kepada tuan, Islamkan mereka dan hantar ke suatu tempat perkampungan Islam yang mungkin anda sudah bina dalam rawatan-rawatan lalu.

Iya, saya akui menangkap jin santau di dalam tubuh pesakit adalah amat sukar. Namun it’s worth a try. Kadangkala ada yang saya ambil masa hanya 10 minit, tetapi ada yang saya terpaksa berlawan sehingga dua malam berturut. Tetapi hasilnya amat memuaskan, melihat pesakit kembali pulih. Ada pesakit yang datang perutnya membusung kembali surut, yang berkudis sampai dikatakan doc sebagai kanser kulit sejak bertahun-tahun, kembali surut selepas dua bulan diubati. Dan paling saya terasa bertuah, dua medical history di ICU Kota Bharu pada tahun 2013, dan satu d ICU Hospital Klang yang sudah koma selama sminggu berjaya dipulihkan. Namun, pesakit di ICU Hospital Klang diserang kali kedua selepas sedar dari koma, dan beliau meninggal selepas seminggu koma kali kedua. Al Fatihah, beliau adalah bekas pensyarah saya sewaktu di asasi dahulu.

Jika saya rajin, saya akan tulis bagaimana pengalaman merawat pesakit koma dari jarak jauh di ICU HKB yang sudah dikatakan tiada harapan oleh doctor dan para perawat lain. Dan pesakit itu diiktiraf sebagai medical history kerana tidak pernah ada dalam sejarah perubatan, pesakit yang sudah seminggu koma terlantar di katil wad tanpa sebarang respon dan ahli keluarga dipanggil untuk berjumpa buat kali terakhir tiba-tiba bangun selepas rawatan seolah tidak pernah sakit. Bahkan doktor memberi tempoh 4 jam sebelum oksigen pada pesakit dicabut dan beliau akan diisythar sebagai MATI. Jika hanya saya RAJIN. :D









1 comments:

Salam, bolehkah sy hubungi saudara kerana ada hal ttg santau oleh bomoh itu sendiri atau pengamalnya yg membuat sendiri bukan pihak ketiga. Terima kasih

Post a Comment

Share Blog Ini

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites