Follower Links

Wednesday 15 October 2014

Musafir ilmu: Satu rahmat.

Ketika masih lagi saya di sini, di sebuah perjalanan dalam dunia sarjana. Ramai teman dan sahabat mula rebah dan ‘hilang’ dari daerah ini, hanya airmata yang mampu saya titiskan menghantar mereka ke daerah kehidupan mereka yang baru. Perjalanan di dunia kedoktoran ini, saya tahu..SUKAR.


Di antara mereka, tidak semua bernasib baik seperti kami yang masih berbaki semangat dan kudrat demi memastikan destinasi dituju di dalam genggaman. Di antara mereka, ada yang dibebani mental distress.. unsupported wife/ husband, and thousands of other problems. Di antara mereka, ada yang sudah cuba untuk bertahan, akhirnya kalah dengan ujian. 

Di ruangan ini, kisah dan cerita mereka mengajar saya..benarlah musafir ilmu ini adalah satu rahmat. Mana tidaknya, berapa ramai mereka yang saya sangat kagumi kehebatan pemikiran dan semangat akhirnya tumbang. Bukan di atas kehendak mereka, jauh sekali untuk mereka meminta. Allah, besarnya nikmat di atas rahmat ini. Saya benar-benar bersimpati, hati lelaki ini menangis untuk mereka. Jika sekuat mereka boleh tumbang, apa lah saya ini yang cuma musafir kecil mengayuh perahu usang menduga badai di lautan.

Jika hari ini tanpa rahmat Allah Yang Esa, pasti saya tidak akan sejauh ini melangkah. Musafir di daerah kedoktoran sarjana ini benar-benar adalah hadiah dan pemberian, tidak ternilai dengan kehidupan. Saya melihat mereka yang kecundang dengan perasaan penuh simpati, saya tahu mereka sudah mencuba yang terbaik. Hakikatnya mereka sudah lama bertahan, namun akhirnya kalah dimamah ujian. Terlalu banyak factor yang sebenarnya wujud, kerana musafir ilmu seperti ini anda hanya keseorangan. Perit dan sakit tiada siapa pun yang benar memahami, melainkan anda sendiri berjalan.

Membaca, meneliti, menulis dan membuat kajian barangkali tampak senang, hakikatnya saban petang pulang sahaja dari pejabat terasa otak sangat kepenatan. Mata sudah mula berat seawal isya’ berkumandang. Itu kehidupan seorang bujang seperti saya, bayangkan jika mereka yang sudah berkeluarga. Bebanannya adalah 10 kali ganda dengan apa yang saya alami. Sebab itu saya amat bersimpati kepada sahabat-sahabat perjalanan yang terpaksa berundur atau tumbang di dalam musafir ini.
 
Usahlah dipandang mereka dengan pandangan yang menjelekkan ketika mereka gagal menyudahkan larian mereka, malah mereka lebih memerlukan banyak sokongan dan bantuan moral untuk mereka kembali bangkit untuk kehidupan baru. Atau bangkit untuk berlari di daerah sarjana ini buat sekian kali. Mereka cuma tidak bernasib baik untuk larian kali ini. Mereka tetap sebahagian warga sarjana yang sudah merdeka dengan cara sebaliknya. Sedang saya, masih di sini. Terpenjara.

Jika kalian mempunyai saudara atau kenalan yang juga sedang bermusafir seperti saya, railah kehadiran mereka dengan memberi lebih kata semangat dan sumbangan moral. Jika tidak dapat membantu, usahlah menjadi bebanan. Kerana mereka adalah antara pesakit jiwa (bukan mental) yang belum bebas sehingga mereka menerima sehelai kertas tertulis : PASS/ FAIL untuk musafir ini.

Ramli Sarip: Perjalanan Hidup.

0 comments:

Post a Comment

Share Blog Ini

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites