Follower Links

Thursday 14 February 2013

Teknik 7 @ 21 @ 40

Antara banyak-banyak cara menghafal, cara ini paling oldskool dan terbaik. Walaupun cara ini sebenarnya adalah teknik hafalan bagi mereka yang baru berkenalan dengan Al Quran. Cara paling asas dan paling mudah.


Teknik menghafal 7 @ 21 @ 40 sebenarnya simple dan mudah, sesuai untuk kebanyakan orang dan usia. Sebenarnya cara ini adalah terbalik yang hamba perolehi dari abang-abang senior waktu mula-mula mengenal kaedah menghafaz Al Quran. Teknik yang asas ini perlu difahami dengan teliti, sebelum diamalkan dan dijadikan tabiat hafalan:

Pertama: Baca mukasurat yang akan dihafal dengan melihat Al Quran. Pastikan semua tajwid sudah diikuti dengan betul, baca sebanyak 40 kali. Baca dan lihat Al Quran dengan focus, perhatikan setiap nombor ayat, kedudukan ayat, baris dan huruf ayat tersebut.

Kedua: Mulakan menghafal mukasurat tadi dengan menghafal ½ mukasurat sebanyak 21 kali. Fokuskan betul-betul ingatan hanya pada ½ yang pertama sebelum beralih ke ½ yang kedua. Jangan beralih sekiranya masih belum cukup 21 kali bacaan walaupun kita sudah berjaya mengingati ½ yang pertama.

Ketiga: Hafal keseluruhan muka surat tersebut dengan mencamtumkan ingatan pada ½ yang pertama dan ½ yang kedua sebanyak 7 kali. Kali ini perhatikan makna dan maksud ayat untuk memudahkan kita menyambung keseluruhan hafalan. Hafal dengan tenang, tidak perlu tergopoh gapah. Hafal dan fahami betul-betul makna muka surat tadi seolah-olah ia dituju khusus kepada kita.

Kebanyakan ayat Al Quran adalah berkenaan dengan cerita..tentang ummat terdahulu, peristiwa lepas dan akan datang. Jika kita berjaya menghafal makna setiap perkataan Al Quran tadi, insya Allah kita dengan mudah dapat menyambung ayat-ayat seterusnya kerana kita sebenarnya menghafal bait-bait cerita dari Al Quran.

0 comments:

Post a Comment

Share Blog Ini

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites